ANTARA SEMUA PERTIMBANGAN YANG KITA BUAT DALAM KEHIDUPAN, TIADA YANG SEPENTING PERTIMBANGAN YANG KITA BUAT TERHADAP DIRI KITA SENDIRI

Monday, November 9, 2009

Andasaan ku om obuli...?!

Ini ada 1 kisah benar yg saya akan paparkan dan ceritakan..cerita ini panjang, walau bagaimanapun sya akan ringkaskan tanpa mengubah fakta. Cerita ini bagi sya adalah penting untuk kita fikirkan bersama dan mencari jalan penyelesaian.

Alkisahnya ada seorang aman di sebuah kampung d pedalaman sabah. Beliau ini beriya-iya benar nak mendengar pembentangan bajet 2010 yang telah disampaikan oleh YAB PM kita. Jadi c aman ini pun pasanglah radio kuat2 semata-mata nak dengar pembentangan. Habis saja pembentangan bajet 2010 c aman terus pigi minum di kedai kopi dan memanggil beberapa kawanya. C aman pun ceritalah pasal bajet. C aman cakap bajet kali ini banyak menguntungkan rakyat terutama masyarakat di dalam daerah pedalaman. So c aman pun mungkin berangan-anganlah mau buka kolam ikan, mau minta bantuan tanam sawit, dsbgnya.

Oleh kerana tidak kesabaran, keesokan harinya c aman pigilah di pejabat yg berkenaan. Tapi c aman kecewa kerana semua pejabat tutup sebab hari 6. Jadi mau tidak mau c aman kena tunggu juga hari isnin. Jadi bila sampai hari isnin, c aman awal lagi bangun semata-mata nak ke pejabat yg berkenaan. Jadi memandangkan dia tinggal d kawasan pedalaman, beliau terpaksa sewa kereta. Pejabat pertama yg c aman pigi ialah pejabat perikanan. C aman terus jumpa pegawai yg berkenaan dan mulalah bercerita mengenai perancangannya dengan penuh bersemangat. Sudah c aman bercerita panjang lebar tiba-tiba pegawai tersebut mencelah.."Aman ko ada geran tanah kah?" c aman jawab "Tiada bah tuan"..Terus c pegawai senyum lalu berkata "Aman biarpun banyak perancangan kau kalau kau tiada geran tanah, susah juga itu. Tidak buli ba." c aman menjawab " Habis itu pembentangan bajet 2010 tiada sebut pun pasal geran tanah. PM cakap semua rakyat yang miskin boleh minta itu purujik". C pegawai pula menjwab "amannn...lama sudah itu peraturan begitu.."

memandangkan c aman tidak puashati, dia pigi lagi pejabat yang lain..Jawapan tetap sama. C aman pun mengeluh dengan nada yg sedih dan kecewa...aduiiiii na...sya pikir buli?!

Jadi rakan-rakan semua..sedar tidak sedar rakyat d negeri sabah ni masih ramai yang tidak mempunyai geran tanah sendiri. Malahan mungkin ada yang belum mempunyai geran tanah sejak sabah merdeka lagi. Kalau tempat sya (entilibon) perkara ini sudah berlarutan dari tahun 1973 lagi. Kalau ikut 20perkara tidak patut berlaku perkara kelewatan pengurusan geran tanah ini kerana tidak melibatkan kerajaan persekutuan. Pemimpin2 kg sudah jemu nak berurusan dengan pihak yg berkenaan. Asal urus mesti ada saja alasan dari pihak yg berkenaan. Kalau ditaburkan duit, brangkali cepat tu siap.

kalau berdasarkan cerita diatas tu, maka sasaran beberapa cadangan bajet 2010 tidak akan tercapai. Melainkan kerajaan ada cara lain untuk menyelesaikan masalah berkaitan dengan geran tanah ini.

Sekian
RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN

2 comments:

  1. itulah masalahnya......nothing comes easy...nothing comes easy..

    ReplyDelete
  2. ya betul tu honey..nothing comes easy. Mesti ada saja yg tidak kena. Tak taulah salah siapa kan :-)

    ReplyDelete